Dünya Çelik Birliğinden Kısa Vadeli Çelik Değerlendirmesi

Dünya Çelik Birliğinden Kısa Vadeli Çelik Değerlendirmesi

Dünya Çelik Birliği (worldsteel) 2020 ve 2021 için Kısa vadeli değerlendirmesini basın bülteniyle duyurdu. “2020’de Dünya genelinde COVID-19 krizi nedeniyle çelik talebinin% 6,4 oranında azalarak 1,654 mt’a düşeceği tahmin ediliyor. 2021 yılında çelik talebinin 2020’ye göre% 3.8 artışla 1.717 Mt seviyesine yükselmesi bekleniyor.”

Bu yıl küresel çelik talebindeki düşüş, Çin’de dünyanın geri kalanından daha hızlı bir toparlanma ile hafifletilecek.

Tahminen, çoğu ülkenin covid önlemlerinin Haziran ve Temmuz aylarında hafifletilmeye devam ettiğini ve sosyal mesafeli kontrollerin yürürlükte kaldığını ve büyük çelik üretim ekonomilerinin pandeminin önemli ikincil dalgalarından muzdarip olmadığını varsayıyor.

Genel görünümü yorumlayan worldsteel Ekonomi Komitesi Başkanı Al Remeithi, 

“COVID-19 krizi, halk sağlığı üzerindeki yıkıcı sonuçlarıyla, dünya ekonomisi için büyük bir krizi de temsil ediyor. Çelik sektörü, tüketimde genel bir donma, durmalar ve kesintili tedarik zincirlerinden etkilenmiştir. Bu nedenle çelik talebinin çoğu ülkede, özellikle de ikinci çeyrekte, önemli ölçüde düşmesini bekliyoruz. Mayıs ayında başlayan kısıtlamaların hafifletilmesiyle, durumun yavaş yavaş iyileşmesini bekliyoruz. Ancak iyileşme yolu yavaş olacaktır.  

Bununla birlikte, çoğu ülkede çelik talebindeki düşüşün küresel mali krizden daha az şiddetli olması olasıdır. Çünkü en çok etkilenen tüketim ve hizmetle ilgili sektörler çelik talebi daha azdır. Birçok gelişmiş ekonomide, çelik talebi halihazırda düşük bir seviyedeydi ve 2008’den bu yana hala tam olarak toparlanmadı.  

Bu tahminin yüksek bir belirsizlik zamanında sunulduğunu vurgulayayım. Ekonomiler Covid aşısı olmadan tekrar tedavi edildikçe, önemli olumsuz riskler vardır. Virüs ikinci ve üçüncü zirveler olmadan tutulabilirse ve hükümet teşvik önlemleri devam ederse, nispeten hızlı bir iyileşme görebiliriz. ”

İyileşme olasılığı

Çoğu ülke Mayıs ortasından bu yana yavaş yavaş yeniden açıldığından, üçüncü çeyrekte ekonomik faaliyetlerin toparlanması bekleniyor.

Her ne kadar çelik kullanan sektörler kilitleme önlemlerinden etkilenmiş olsa da, mekanik makineler ve otomotiv sektörleri, uzun süreli talep şokuna ve küresel tedarik zincirlerindeki bozulmaya büyük ölçüde maruz kalmaktadır. Sosyal uzaklaşma gerekliliklerini yerine getirmek için çelik kullanan sektörlerde çalışma prosedürlerinde değişiklikler yapılmıştır. Çalışma ortamındaki bu değişiklik potansiyel olarak daha düşük üretkenliğe ve daha uzun bir üretim döngüsüne yol açacaktır.  

Gelişmekte olan ekonomiler

Gelişmekte olan ekonomiler, COVID-19 ile mücadele etmek için gelişmiş ekonomilerden daha az donanımlıdır ve yetersiz sağlık kapasitesi bazı ülkelerde daha sıkı kilitlenme önlemlerine yol açmaktadır.

Ekonomiyi desteklemek için sınırlı mali alan, emtia fiyatlarındaki düşüş, sermaye uçuşu ve para birimi amortismanı, bazı gelişmekte olan ülkelerde çelik talebindeki düşüşü gelişmiş ekonomilerdeki kadar ağırlaştırmaktadır. Çin hariç gelişmekte olan ekonomilerde çelik talebinin 2020 yılında% 11,6 oranında düşmesi beklenmektedir. Ancak 2021’de% 9,2 oranında önemli bir toparlanma görecektir.

Hindistan, dünya çapındaki en sıkı kilitleme önlemlerini uygulayarak endüstriyel operasyonları durdurdu. İnşaat faaliyeti Mart ayı sonunda tamamen durduruldu ve işgücünün yavaşça geri dönmesi nedeniyle toparlanmanın yavaş kalması bekleniyor. Tedarik zincirindeki bozulma, talebin yavaşlamasının yavaşlamasıyla birleştiğinde otomotiv sektörünü zorlayacaktır. Makine sektörünün zayıf özel yatırım ve tedarik zinciri aksaması ile birlikte devam eden bir düşüş görmesi beklenmektedir.   

Devlet teşviki ile desteklenen inşaattaki toparlanma, demiryolları gibi altyapı yatırımlarıyla sağlanacak. Hükümetin kırsal gelire verdiği destek ve önümüzdeki festival sezonu ile ilgili beklenen tüketim, ikinci yarıda tüketim kaynaklı imalat mallarına olan talebin önemli ölçüde iyileşmesine yardımcı olacaktır. Sonuç olarak, Hindistan’ın 2020 yılında çelik talebinde% 18,0 oranında bir düşüşle karşılaşması bekleniyor ve bu da 2021’de% 15,0 oranında yükselecek.

İlk çeyrekte Asya ülkeleri Çin’deki kilitlenme nedeniyle ağır darbe aldı ve daha sonra tedarik zincirlerinde ve turizmde uzun süreli aksamalar yaşıyor. Kilitlenmeye rağmen, bazı altyapı projeleri devam etmekte, bu da çelik talebindeki düşüşü daha az akut hale getirmektedir. Vietnam’da büyüme, COVID-19’un erken muhafazası sayesinde öngörülmektedir. 2021’de altyapı yatırımına yeniden odaklanmanın çelik talebini artırması bekleniyor.

COVID-19 salgını Latin Amerika’ya mükemmel bir fırtına getirdi ve 2020 boyunca Latin Amerika ülkelerinde iyileşme olasılığını baltalayacak. Latin Amerika, biriken iç yapısal sorunları, siyasi istikrarsızlık ve emtia fiyatlarına yüksek maruz kalması nedeniyle özellikle savunmasız. Bölgenin 2020’de çelik talebinde önemli bir düşüş ve 2021’de sadece zayıf bir toparlanma görmesi bekleniyor. Bölge COVID-19 eğrisinde gecikiyor gibi göründüğü için görünüm daha da kötüleşebilir. Reform gündemleri ve altyapı planları ile ileriye doğru itilme beklentisi, COVID-19’un bölge için olası uzun süreli etkisine işaret ediyor.

BDT’de ekonominin durgunluktan çıkması yavaş olacaktır. Petrol fiyatlarındaki çöküş ile birleştiğinde, COVID-19 krizi çelik talebini 2020’de ciddi bir daralmaya itecek ve 2021’de hafif bir toparlanma gösterecektir.

MENA bölgesindeki petrol üreticisi ülkeler, COVID-19 salgınının çift şoku ve petrol fiyatlarındaki düşüş nedeniyle en ağır darbe alan ülkeler arasında.

İnşaat

Bazı ülkelerdeki inşaat endüstrisi, tedarik zinciri kesintileri ve kilitlenme süresi boyunca işçi sıkıntısı nedeniyle projelerin aniden durmasına neden oldu. Ancak, inşaat sektöründeki düşüş mali krizden daha az şiddetli olacaktır.

İnşaat sektöründe, sosyal mesafeli tedbirlerin uygulamaya konulması daha zor gibi görünmekte ve kilitlenme sonrası çalışmaların yeniden başlamasını engellemektedir. Tüketici ve işletmelerin bilançolarındaki bozulma nedeniyle yeni inşaat projelerinin beklentileri de kötüleşti.

Hükümetler talebi desteklemek amacıyla yeni inşaat projelerine odaklanmaya çalışabilir, ancak hükümet bilançolarında önemli ölçüde kötüleşme kamu altyapı yatırımlarını yürütme yeteneğini sınırlayabilir.

Mekanik makineler

Tedarik zincirlerinin imalatta en uzun olduğu mekanik makine sektörü, önemli lojistik darboğazlar ve tedarik zinciri sorunları yaşamıştır.

Aynı zamanda, 2020 yılında mekanik projeler, yatırım projeleri beklemeye alındığı veya iptal edildiği için talepte önemli bir düşüş yaşayacak.

Sektör, yatırım konusundaki zayıf görünüm nedeniyle uzun vadede talep toparlanmasında zorluklarla karşılaşacak. Ancak, tarım ve inşaat makineleri gibi sektörler daha hızlı toparlanacaktır.

Otomotiv

Otomotiv endüstrisi, çelik kullanan sektörler arasındaki COVID-19 krizinin en büyük kurbanıdır. 2020’de otomotiv endüstrisinin son iki yıldaki kayıpların üzerinde% 20’lik bir satış kaybı yaşaması bekleniyor. 

Kriz öncesi seviyelere ulaşma, gelir artışı ve uzaktan çalışma nedeniyle birkaç yıl sürecektir, ancak güvenlik endişeleri kısa vadede binek otomobillere olan talebi artırabilir.

Ayrıca, likidite sorunları sadece otomobil üreticilerinin değil, aynı zamanda otomobil parçası tedarikçilerinin yeniden başlamasını da caydıracağından, arz kesintileri kilitlenme süresinin ötesinde devam edebilir.

Elektrikli araçlara geçiş devam edecek ve muhtemelen pandemi sonrası hızlanacaktır.

Kaynak: https://www.worldsteel.org/