Covid-19’un 2020 Çelik Sektörüne etkisi

Covid-19’un 2020 Çelik Sektörüne etkisi

2020’nin ilk çeyreğinde ham çelik üretimi %9.6, nihai çelik tüketimi ise %42.3 oranda artarak 7.7 milyon ton seviyesine yükseldi. Şubat ayı ile karşılaştırdığımızda, Mart ayı süresince yerel çelik üretim ve tüketim seviyelerindeki artış olası bir iyileşmenin sinyalini verse de; koronavirüsün çelik ihracatına olan etkileri daha da gözle görülür hale geldi. Mart ayında Türkiye’nin çelik ihracatının hacmi %23.4 düşüşle 1.6 milyon ton seviyesine gerilerken, ihracat değeri %22.8 düşüşle $1.2 milyar seviyesinde sabitlendi. Aynı süreç içerisinde temel metal üretimi %1 oranda aşağıdaydı.

Geçen yılın ilk çeyreğiyle karşılaştırıldığında, 2020’nin ilk çeyreğinde Türkiye’nin çelik ihracatı 5.1 milyon tonluk hacimle %11.6’lık düşüşe işaret ederken, çelik ihracatının hacmi 3.6 milyon tona ulaşarak değer bakımından %33.3 artışla $2.6 milyar seviyesine ulaştı.

2020 İlk Çeyreğinde Türk Çelik SektörüOcakŞubatMart2020 İlk Çeyrek ToplamıDeğişim % (2019 Ç1)
Ham Çelik Üretimi3,000,000 ton2,900,000 ton3,100,000 ton9,000,000 ton+9.6%
Nihai Mamul Tüketimi2,000,000 ton3,000,000 ton2,700,000 ton7,700,000 ton+42.3%
Çelik İhracatı1,900,000 ton1,600,000 tons1,600,000 tons5,100,000 ton-11.6%
Çelik İhracatı Değeri$1.3 milyar$1.1 milyar$1.2 milyar$3.6 milyar-14.4%
Çelik İthalatı1,400,000 ton1,200,000 ton1,000,000 ton3,600,000 ton+33.3%
Çelik İthalatı Değeri$950 milyon$817 milyon$833 milyon$2.6 milyar+13.4%

TÜİK’in 2020’nin ilk çeyreğine dair yayımladığı istatistiklere baktığımızda, sıcak haddelenmiş sac ihracatı hacmen %35.4 daralarak 626,040 ton seviyesine gerilerken, sıcak haddelenmiş sac ihracatının değeri geçtiğimiz senenin ilk çeyreğine kıyasla %44.4 düşüşle $287.58 milyonda sabitlendi. 2020’nin Ocak – Mart aylarında filmaşin ihracatının hacmi %31.6 azaralak 324,000 tona gerilerken, filmaşin ihracatının değeri 2019’un ilk çeyreğine kıyasla %37.5 düşüşle $149,35 milyon oldu. Mart ayında inşaat demiri ihracatı hacmen %13.7 artışla $225.22 milyon seviyesine yükseldi.

2020 ÇELİK SEKTÖRÜ BELİRSİZLİKLE KARŞI KARŞIYA

Geçtiğimiz birkaç ay içinde, birçok çelik fabrikası üretimlerini düşen talebe paralel olarak düzenlerken, hükümetlerin talimatlarına uygun olarak faaliyetlerini ve dolayısıyla üretim seviyelerini azalttı. Bu durum aynı Türk çelik ihracat ürünlerinin değerlerinin düşmesine benzer şekilde, diğer ülkelerin çelik sektörleri de zorlu bir mücadele ile karşı karşıya bıraktı. Fransa’nın Ekonomi, Maliye ve Sanayi Bakanlığı, çelik ürünleri ihracat değerinin 2020 birinci çeyrekte %19,8 düştüğünü ve €1,97 milyar değerinde temel çelik ürünleri ve ferroalyaj ithalatının 2019 yılına göre %21’lik bir düşüşe işaret ettiğini bildirdi.
Salgının çelik sektörünü etkilemeden önce, 2019’un dördüncü çeyreğinde, çelik tüketimi AB’de %10,8 oranda azaldı. Eurofer’e göre Covid-19 salgını sırasında çelik tüketimi ve genel ekonomik görünüm düşüşte. Geçen ay, Eurofer AB çelik üretiminin %50 azalarak ve yeni siparişlerin %70-75 oranda daraldığını belirtmişti. Eurofer AB sanayi sektörlerinin yılın üçüncü çeyreğinde tamamen açılması beklentisinde.

OTOMOTİV SEKTÖRÜ ÇELİK SEKTÖRÜNÜN GELECEĞİNE İPUCU VEREBİLİR

Türkiye Otomotiv Sanayicileri Derneği’nin Nisan 2020 istatistikleri, koronavirüs salgını sırasında yerel endüstrideki kritik düşüşlere dikkat çekiyor. Ocak – Nisan 2019 dönemi ile karşılaştırıldığında, Türkiye’nin araç üretimi %28 azalırken (toplam 352.309 adet), ticari araç üretimi 2020 yılının ilk dört aylık döneminde %96.6 (1.503 adet) ve binek otomobil üretimi %88.4 (9.661 adet) geriledi.

Aylar süren üretim aksaklıklarının ardından otomobil endüstrisi satışların da düştüğünü gösterdi. ABD’de otomotiv satışları daha önce tahmin edilenden yaklaşık 800.000 daha aşağıda seyrederken ve General Motors’un 2020 1. çeyrek kazanç raporu, koronavirüsün şirkete 1.4 milyar dolara mâl olduğunu ortaya koydu. Moody’s Ford’un kredi skorunu aşağıya çekerken, GM’in kredi notunun olası düşüşle karşı karşıya olabileceğini belirtti. Her iki firma da 18 Mayıs Pazartesi itibariyle üretime tekrar devam etmesiyle, GM’in hisseleri %9, Ford’un hisseleri ise %6.7 arttı.

Apple Maps’in büyük şehirleri kapsayan verilerine göre, tüketicilerin ulaşım için toplu taşımadan ziyade bireysel otomobillerini kullandığını belirtmesi, otomotiv sektörü için olumlu karşılandı. ABD’deki en büyük yeni araba satıcısı AutoNation, koronavirüs salgınının ilk günlerindeki keskin düşüşün ardından araba satışlarının iyileştiğini belirtti.

Kaynak: Bloomberg – Türkiye Çelik Üreticileri Derneği